REKLAMA
KantorBay - internetowy kantor wymiany walut


Dźwięk systemu Bang & Olufsen w Audi

Dźwięk-systemu-Bang-&-Olufsen-w-Audi

Audi wprowadza do samochodów dźwięk w formacie 3D

 

Trójwymiarowa jakość dźwięku niczym w akustycznym laboratorium? Audi właśnie urzeczywistnia tę wizję. Dźwięk w formacie 3D, który już wkrótce pojawi się w produkowanych seryjnie samochodach marki Audi, pozwala słuchaczom doświadczyć także swojego przestrzennego charakteru. Odtwarzane dźwięki są dzięki temu jeszcze czystsze i bardziej wyraźne. Pełen głębi dźwięk wyznacza nowe standardy dotyczące jakości odtwarzania muzyki w samochodzie.

Audi już od wielu lat wytycza kolejne kamienie milowe na polu jakości dźwięku. Najnowsze rozwiązania oferujące możliwość odtwarzania dźwięku w formacie 3D zadebiutują w roku 2015, w nowym Audi Q7. Będą elementem zarówno montowanego w nim systemu nagłaśniającego Advanced Sound System marki Bang & Olufsen, jaki i systemu Bose Surround Sound. Jądrem systemów odtwarzających dźwięk 3D jest złożony algorytm liczbowy, szybko i precyzyjnie obliczający rodzaj sygnału dla każdego głośnika z osobna. Koncern z Ingolstadt opracował go specjalnie na potrzeby systemu Bang & Olufsen, wspólnie z Fraunhofer Institut für Integrierte Schaltungen z Erlangen.

W pierwszym etapie, oprogramowanie rozkłada sygnał ze źródła dźwięku na przestrzenne elementy składowe. Wykorzystuje do tego zawarte w źródle informacje o przestrzeni. Gdy dla przykładu artysta śpiewa na scenie, to podłoga, sufit i ściany sali koncertowej odbijają dźwięk z różną prędkością. Od podłogi fala powraca w kilka milisekund, a od ściany oddalonej o 40 m – dopiero po ponad 200 milisekundach. Na podstawie tych danych, algorytm może obliczyć model każdego pomieszczenia.
Nie ma przy tym znaczenia czy sygnał dźwiękowy został nagrany w wersji mono, stereo czy 5.1 Surround Sound. Nieistotny jest także format danych muzycznych i ich źródło –streaming online, radio UKF czy CD.

W drugim etapie, elementy składowe dźwięku są ponownie zespalane ze sobą tak, że obraz dźwięku w pojeździe odpowiada pierwotnemu obrazowi z pomieszczenia,
w którym dźwięk ten został nagrany. Wymaga to wielu obliczeń. W przypadku sprzętu Bang & Olufsen Advanced Sound System, cyfrowy procesor sygnału steruje jedenastoma kanałami i 23 głośnikami w taki sposób, że każdy pasażer niezależnie od miejsca zajmowanego w pojeździe, tak samo odbiera czysty i harmonijny dźwięk. Cztery zaopatrzone we własne kanały głośniki zamontowane w słupkach A transmitują te częstotliwości, które dają wrażenie przestrzennej wysokości. Nowo zaprojektowane głośniki, np. subwoofer, którego średnicę zwiększono z 200 mm do 250 mm, oraz nowy wzmacniacz o mocy 1920 Watt, gwarantują muzyczną ucztę na najwyższym poziomie. Także sprzęt Bose Surround Sound System, który odtwarza dźwięk z 20 głośników, ma cztery z nich umiejscowione wyżej, by w ten sposób dawać wrażenie trzeciego wymiaru.

Dzięki dźwiękowi w formacie 3D, Audi, kontynuując dobre tradycje, poczyniło kolejny milowy krok w sektorze Hi-Fi. W roku 2005, w Audi A8, zadebiutował zapewniający najwyższej jakości dźwięk system Bang & Olufsen Advanced Sound System. W roku 2012 natomiast, sprzęt tego duńskiego wytwórcy premium zawitał do klasy samochodów kompaktowych, pojawiając się w Audi A3 trzeciej generacji. Ogromny krok naprzód ku emisji w samochodzie dźwięków 3D nastąpił w roku 2014, w nowym Audi TT. Zamontowano w nim system Symphoria – oprogramowanie do optymalizacji i odtwarzania sygnałów dźwiękowych, stworzone również we współpracy
z Fraunhofer Institut für Integrierte Schaltungen z Erlangen.

 

Źródło: Agencja Informacyjna Newsrm TV – newsrm.tv
Fot: freeimages.com

Leave a comment