Budowa tunelu Fehmarnbelt stworzy tysiące nowych miejsc pracy w Danii i Niemczech nie tylko na etapie budowy, ale także po uruchomieniu tunelu. Tak wynika z dwóch analiz opublikowanych przez Femern A/S, a opracowanych przez dwie niezależne firmy konsultingowe – Copenhagen Economics i Andresen Analyse.
Wg pierwszej z nich budowa najdłuższego na świecie zatapianego tunelu stworzy około 55 tys. nowych miejsc pracy w ciągu roku, z czego 25 tys. to miejsca pracy przy budowie tunelu, a kolejne 30 tys. to miejsca pracy u podwykonawców. Oznacza to, że jedno miejsce pracy na budowie stworzy jedno miejsce pracy u podwykonawców. Zakłada się, że pracownicy będą pochodzili z Danii i północnych Niemiec. Copenhagen Economics szacuje, że przy budowie tunelu i w jego otoczeniu będzie pracowało 44 tys. osób w ciągu roku w Danii, 7 tys. w Niemczech, a 4 tys. pracowników będzie pochodziło z innych państw. Natomiast w momencie zakończenia budowy tunelu potrzebny będzie personel techniczny do obsługi i utrzymania tunelu, liczący około 350 pełnych etatów.
Wiekszość elementów tunelu będzie wykonanych w Danii, w fabryce w Rødbyhavn. Szacuje się, że w fabryce i jej otoczeniu będzie zatrudnionych około 3 tys. pracowników rocznie. Natomiast na placu budowy w Niemczech w pobliżu budowy tunelu od strony Puttgarden będzie zatrudnionych około 500-600 pracowników.
Firma Femern A/S analizuje także możliwe scenariusze wpływu na region wybudowanego i oddanego do eksploatacji tunelu. Wg Andresen Analyse, która ma doświadczenie w analizach wpływu dużych przepraw mostowych na rozwój regionów, takich jak most nad Wielkim Bełtem czy most na cieśniną Sund, po zakończeniu budowy tunelu, nastapi wzrost i stworzone zostaną nowe miejsca pracy nie tylko na lokalnym rynku. Będą to miejsca pracy przy samej budowie, ale także w usługach hotelarskich, cateringowych, pralniczych oraz w firmach ochroniarskich i transportowych. Natomiast otwarcie tunelu i stałego połącznia przyniosą takie korzyści jak skrócenie czasu i kosztów podróżowania, a także zwiększenie przepustowości korytarzy transportowych oraz zapewnienie niezawodności dostaw.
W najbliższych latach można sie spodziewać, że duże firmy takie jak Carlsberg, TDC and Arla zmienią swoje logistyki magazynowania, dystrybucji oraz produkcji i w ten sposób poprawią swoją konkurencyjność.
Fot: sxc.hu
Źródło: materiały pochodzą ze strony Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Kopenhadze (copenhagen.trade.gov.pl)