Zbudowany w Polsce prom zasilany gazem pomaga wyspie Samsø ograniczyć emisje CO2
Pierwszy w Danii prom zasilany skroplonym gazem ziemnym został zbudowany w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”.
Położona w środku Danii wyspa Samsø ma duże ambicje w zakresie ochrony środowiska i walki ze zmianami klimatycznymi. Stąd też, gdy zaszła konieczność zastąpienia starego i wysłużonego promu (łączącego ją ze stałym lądem) nowym modelem, wybór nie był trudny, a władze samorządowe wyspy zdecydowały się zakupić jednostkę napędzaną skroplonym gazem ziemnym (LNG). Promy tego typu są znacznie bardziej przyjazne dla środowiska niż jednostki tradycyjne, z silnikami na olej napędowy. Wybór dostawcy także nie sprawił kłopotów, jako że gdańska stocznia „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A., która wcześniej wybudowała już 12 promów tej klasy o napędzie LNG, cieszy się dużym międzynarodowym uznaniem w tej dziedzinie.
Oprócz samego kadłuba, polscy podwykonawcy dostarczyli również wyposażenie i systemy pokładowe. Silniki elektryczne zapewnił natomiast renomowany duński producent, firma Hoyer Motors, w ścisłej współpracy ze swoimi polskimi partnerami.
Prom, który nosi imię duńskiej księżniczki Isabelli, okazał się być sukcesem i cieszy się dużą popularnością od czasu inauguracyjnego rejsu w marcu 2015 r. Przewożąc do 600 pasażerów oraz 160 pojazdów osobowych jednorazowo, znacznie usprawnił połączenie wyspy Samsø z Półwyspem Jutlandzkim, nie mówiąc o tym, że przyczynił się do zmniejszenia emisji dwutlenku siarki nawet o 90-95 proc., cząsteczek azotu – o 80 proc., zaś dwutlenku węgla – o 20-25 proc.
Źródło: kopenhaga.msz.gov.pl
Fot: freeimages.com