Przedstawiciele duńskiej Policji oraz duńskiego Urzędu ds. Ruchu Drogowego w Warszawie – wizyta studyjna
W dniach od 12 do 14 września w Warszawie miały miejsce międzynarodowe warsztaty o nazwie „Pracownicza mobilność i koordynacja zabezpieczenia społecznego – skuteczne wdrożenie przepisów UE”. Te wydarzenia były wynikiem współpracy trzech organizacji: Inspekcji Transportu Drogowego, Policji Danii oraz Urzędu ds. Ruchu Drogowego Danii. Warsztaty te były zorganizowane w ramach programu Staff Exchange, który jest wspierany przez Europejski Urząd ds. Pracy (ELA).
Podczas trzech dni spotkań eksperci mieli okazję dzielić się swoją wiedzą, wymieniać pomysłami i wspólnie pracować nad rozwiązaniami, które mają na celu lepsze egzekwowanie przepisów Unii Europejskiej w dziedzinie mobilności pracowników oraz koordynacji zabezpieczenia społecznego.
Była to pierwsza taka okazja dla polskich instytucji do uczestnictwa w wydarzeniu zorganizowanym w ramach programu ELA Staff Exchange. W sumie, w tej wymianie ekspertów wzięło udział niemal 70 osób, zarówno online, jak i osobiście, reprezentujących różne instytucje i organizacje. Oprócz specjalistów zajmujących się kwestiami mobilności pracowników i zabezpieczenia społecznego, uczestniczyli także przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury oraz inspektorzy z Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego (WITD) z różnych regionów Polski.
Powinno Cię zainteresoawć: Przepisy ruchu drogowego w Danii: kompletny przewodnik dla kierowców
W trakcie teoretycznej części warsztatów skupiono się na najnowszych zmianach w przepisach dotyczących zabezpieczenia społecznego kierowców oraz ich delegowania. Uczestnicy dyskutowali na temat nowych przepisów dotyczących pracy kierowców, takich jak czas prowadzenia pojazdu i odpoczynek, a także omawiali skuteczne metody egzekwowania tych przepisów. Omówiono również kwestie związane z warunkami pracy, wynagrodzeniem oraz ochroną przed nadużyciami i nieuczciwymi praktykami. Ponadto przedstawiono praktyczne możliwości Europejskiego Rejestru Przedsiębiorstw Transportu Drogowego (ERRU) oraz funkcje systemu IMI, czyli informatycznego narzędzia Komisji Europejskiej wspierającego współpracę między organami krajowymi państw członkowskich Unii Europejskiej w zakresie wewnętrznego rynku.
Egzekwowanie przepisów socjalnych w transporcie drogowym jest jednym z priorytetów ITD, ponieważ wpływa ono na jakość życia kierowców, ich zdrowie oraz bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg. […] Wspólne inicjatywy i współpraca są niezbędne, aby zapewnić spójność i skuteczność w egzekwowaniu przepisów socjalnych
– podkreślała p.o. Zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego Joanna Smolińska.
Podczas tych warsztatów przedstawiono najnowszy sprzęt, który odgrywa kluczową rolę w pracy inspektorów. Wyposażenie to obejmuje zarówno sprzęt używany przez Wojewódzkie Inspekcje Transportu Drogowego (WITD), jak i specjalistyczny sprzęt wykorzystywany przez Biuro Kontroli Opłaty Elektronicznej (BKOE) oraz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD).
Mobilna jednostka diagnostyczna (MJD)
Podczas prezentacji, szczególne zainteresowanie partnerów z Inspekcji Transportu Drogowego (ITD) wzbudziła nowoczesna i zaawansowana technicznie mobilna jednostka diagnostyczna (MJD). Jest to w pełni automatyczne urządzenie, składające się z przenośnej linii diagnostycznej i pojazdu do jej transportu, które służy do kompleksowej kontroli stanu technicznego pojazdów na drodze. To urządzenie umożliwia m.in. kontrolę układu kierowniczego, hamulców, zawieszenia oraz pomiar emisji spalin.
W trakcie praktycznej części wydarzenia przeprowadzono łącznie 8 kontroli pojazdów, podczas których nie stwierdzono żadnych naruszeń przepisów dotyczących kwestii socjalnych. Wszyscy przewoźnicy prowadzili międzynarodowy transport drogowy w formie tranzytu.
Polsko-duńska wymiana ekspertów oraz dzielenie się doświadczeniami w zakresie lepszego egzekwowania przepisów Unii Europejskiej w obszarze mobilności pracowników oraz zabezpieczenia społecznego stanowią istotny krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa na drogach oraz eliminacji niekorzystnych zjawisk społecznych w transporcie międzynarodowym. Dzięki zaangażowaniu ekspertów z Polski i Danii, możemy spodziewać się dalszej poprawy egzekwowania przepisów dotyczących czasu pracy kierowców oraz poprawy jakości transportu drogowego.
Na podstawie materiałów z serwisu: Główny Inspektorat Transportu Drogowego | gov.pl
Fot: gov.pl