Wypłata wynagrodzenia
Zarówno w Danii, jak i w każdym unijnym kraju, możemy spotkać się z bankructwem. W takim wypadku poszkodowani pracownicy powinni udać się do wyspecjalizowanej instytucji, która zobowiązana jest wypłacić zaległe pieniądze. Jednak i tutaj spotkać możemy się z wytycznymi. Mianowicie, każda umowa o pracę powinna być napisana w języku, który rozumie pracownik. Jest to konieczne, ponieważ to właśnie tam znajdować się mają przepisy wraz z informacją na temat okresu wypowiedzenia, a także odprawy.
Gdzie udać się po należności ?
W Danii pieczę nad wszystkimi wypłatami należności finansowych dla ludzi, którzy stracili pracę w wyniku bankructwa jest Lonmodtagernes Garantifond – Fundusz Gwarancji Pracowniczych.
Poniżej podajemy adres siedziby funduszu:
Siedziba funduszu:
Lonmodtagernes Garantifond
Kongens Vaénge 8
3400 HILLEROD
Tel +45 48204917
Fax +45 48204809,
www.lg.dk
lg@atp.dk
Aby zgłosić się do funduszu, należy uprzednio załatwić sobie pismo, potwierdzające, że dana firma zbankrutowała. Następnie należy wypełnić wniosek, po czym wraz z pismem wysłać do siedziby funduszu. Jeśli bankrutem jest duża firma, to taką sprawę przejmuje wyznaczona kancelaria prawna, jednak cały czas współpracuje ona z funduszem. W tym przypadku wnioski o wypłatę należności należy wysyłać zbiorczo. Należności powinny być przelane na konto pracowników w ciągu 2 tygodni od daty dostarczenia wszystkich dokumentów.
Polscy pracownicy w Danii mogą poszukiwać nowej pracy, bądź też jeśli są zarejestrowani w A-kasie będą otrzymywać zasiłek, który wypłacany jest tygodniowo. W przeciwnej sytuacji należy zarejestrować się jako bezrobotny, po czym dostaje się decyzję o przyznaniu, bądź też odrzuceniu wniosku o zasiłek.
W przypadku, gdy decydujemy się na powrót do Polski, należy zgłosić się do Głównego Urzędu Pracy (Arbeitsdirektoratet) o wydanie druku E-301, który będzie dokumentem potwierdzającym odbycie pracy w Danii. Następnie należy złożyć go w polskim Urzędzie Pracy.
Fot: sxc.hu